En ple segle XXI,
els mitjans audiovisuals es troben completament normalitzats i, perquè no dir, globalitzats.
Tothom disposa de mitjans de difusió massiva d’informació i, per tant, es
usuari – majorment passiva – d’aquesta gran xarxa d’informació. La interacció
dels usuaris amb aquests mitjans és totalment passiva i unidireccional, és a
dir, les persones – adults, nens i nenes, joves, ancians – reben informació
però aquests, a la vegada, no envien informació ni cap missatge de tornada. Aquest suposa un
dels gran problemes dels mitjans de comunicació – sobretot la televisió –, ja
que molts individus construeixen la seva identitat a través dels diversos
estímuls que reben del seu entorn més immediat i, per tant, la televisió – com
a element present en moltes llars i en el context global de la societat –
suposa un element a tenir en compte i que, fins i tot, ha de ser analitzat i
estudiat en profunditat.
En aquest text en particular, podem trobar dues grans
finalitats:
1. Explicar la influència i el
impacte dels aspectes de gènere – estereotips o situacions de discriminació –
en la televisió.
2. Educar i co-educar els individus
en relació als aspectes audiovisuals.
Per tant, primer
començaré amb una petita explicació respecte Què és un “estereotip de gènere”
per continuar amb com aquest pot aparèixer en els mitjans de comunicació i, a
més, quines són les possibles solucions o propostes educatives que s’haurien
d’instaurar per evitar casos de discriminació o estigmatització per causes de
gènere.
El estereotip es
defineix com un conjunt d’idees respecte els gèneres que afavoreix el
establiment de rols fortament arrelats en la societat. Aquestes idees donen
lloc a realitzar una diferenciació entre ambdós gèneres i, en particular,
atorgant-li a cadascun una sèrie de característiques així com una identitat en
funció del seu paper social o, millor dit, el que se suposa que ha de complir. D’aquesta
manera, al llarg del temps – i fins i tot actualment – es sol adjudicar a la
dona el rol de mare, cuidadora i de treballadora domèstica així com els trets
que haurien de disposar per realitzar aquestes tasques: tendresa, amabilitat,
emotivitat, sentimentalisme, instint maternal, etc. En canvi, quelcom masculí s’associa
al àmbit públic i del treball, aspectes molt associats amb les característiques
pròpies d’un sistema patriarcal com: competitivitat, acció, risc, iniciativa,
etc. A continuació, i relacionat amb aquest tema, faré una breu explicació dels
estereotips de gènere en les series de televisió enfocant la mirada en dos
contextos clau: el familiar i el laboral.
Les series
analitzades – Aída, Mis adorables vecinos, Los hombres de Paco, El comisario,
Los Serrano, Los Simpson, etc – es
troben ambientades en el present i, a més, intenten representar la vida
quotidiana – en major o menor mesura – mostrant a personatges en el seu
microcosmos particular on es succeeixen una sèrie de situacions i interaccions
que poden ajudar al espectador a identificar-se millor amb aquestes i amb els
personatges que les duen a terme.
L’aparició de
personatges femenins i masculins manté un cert equilibri en totes les series
però, en algunes series – Los hombres de Paco, Aída, El comisario –, el rol
protagonista l’agafa un d’ambdós gèneres, encara que majoritàriament sol haver
un protagonisme col·lectiu. Tot i això, la distinció de gènere sol venir donat
per un recurs molt utilitzat en moltes sèries <<la guerra de sexes>>
que s’articula a través de trames de separació home/dona i que genera en
situacions on els estereotips –tant masculins com femenins – son clarament
visibles. Un altre aspecte, clarament visible en aquestes series, té a veure
amb el desenvolupament professional dels personatges femenins i masculins i,
més concretament, com el gènere influeix en aquest.
En quasi totes les
sèries, els personatges femenins es desenvolupen tant socialment com a nivell
laboral però el seus càrrecs, en contraposició al dels homes, són de menys
responsabilitat o, fins i tot, responen a estereotips – la dona com a mare,
cuidadora, mestressa de casa,etc; i home com a patriarca, treballador, etc – clarament
delimitats anteriorment. Per tant, les series solen presentar un discurs que comporta
a reforçar certs tipus d’estereotips socials i sexual que, en aquest últim cas,
es presenten com una forma legitimadora de diferencia sexual. En la ficció,
aquestes situacions es representen atorgant a ambdós personatges
característiques dicotòmiques – pròpies d’un gènere i no de l’altre – i
simplificant la diversitat. En el moment en que un dels dos gèneres presenta
actituds fora d’aquests patrons se’ls sol presentar com una persona irracional,
diferent, etc; el que comporta una clara discriminació i, fins i tot, estigmatització
d’aquests.
En referència al
àmbit laboral específicament, cada vegada podem veure com hi ha una
normalització de la incorporació de la dona en el món laboral però no pas una
major implicació del home en las tasques domèstiques. A més, en series com “Los
Serrano” hi ha una clara distinció de feines “masculines” (taverner, mecànic,
etc) i “femenines” (mestres) així com la
importància que tenen en el desenvolupament del seu exercici professionals. En
moltes d’aquestes series, el personatges femenins – encara trobar-se en el lloc
de treball i tenir càrrecs de responsabilitat – són rellevants per fer avançar
trames de caire sentimental o amorós i, en pocs casos, la seva activitat
laboral és crucial o rellevant.
A continuació,
parlaré dels estereotips de gènere – en les series – dintre del nucli familiar.
Encara la desestructuració i diversitat de nuclis familiar (monoparentals,
nuclis tradicionals, heterogenis,etc) encara se segueixen imposant estereotips
de gènere. Altres aspectes exposats – sense entrar en argumentar les series –
és la camaraderia entre homes i la dificultats d’aquests per comunicar-se amb l’altre
sexe. Tot i això, la camaraderia masculina té uns límits i aquest és la por a
la homosexualitat i, per tant, la expressió d’actituds femenines per part dels
homes. Aquesta situació provoca que s’estableixin discursos de caire homòfobs,
on els personatges s’apropen a actituds femenines que els hi fan perdre la seva
masculinitat.
Per finalitzar, crec que fa falta molt
educació audiovisual per evitar que les noves generacions no caiguin en paranys
com els que he comentat i que es troben molt ben definits en el text. Cal
evitar que els més joves – a través del visionat d’aquestes series – siguin
transmissor de estereotips i prejudicis envers la dona, els homosexuals o
qualsevol altre persona que no estigui dintre dels patrons socialment
acceptats. Cal fomentar valors socials i audiovisual i fer de la televisió un
espai de coneixement plural evitant caure en totes aquestes situacions que no
provoquen res de bo.
Hola Joel! M'ha semblat una entrada molt interessant! Penso que és un tema al que no li donem tota la importància que es mereix, sobretot a partir d'evidències reals com les que dius de les sèries de televisió que demostren que encara hi ha molta discriminació.
ResponderEliminar