En l'última sessió - abans de les vacances de Nadal - hem comptat amb l'intervenció de la Dra. Teresa Romeu, professora d'estudis d'Informàtica a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que ha realitzat una sessió formativa en relació a com els professionals de la UOC realitzen els cursos de formació a distància.
El primer aspecte que s'ha tractat és la importància d'entendre la docència en línea com un procés col·laboratiu, és a dir, aquestes han de respondre a una sèrie de necessitats de caràcter acadèmic tot potenciant, en la mesura que les tecnologies existents ho puguin permetre, la socialització i construcció del coneixements entre els integrats dels cursos. Així, partim de diverses possibilitats per dur-ho a terme com seria el cas del Blended Learning (modalitat d'ensenyament mixt) o el Distributed Learning (pot ser totalment e-learning o només una part).
El fet d'escollir un o altre model respòn a les demandes específiques dels usuaris del curs i, per tant, cadascuna comptarà amb una sèrie d'avantatges propis com: facilitar l'accés al alumnat, flexibilitat horària, gestionar les hores d'estudi, etc. Per tant, això ens ha de portar a plantejar quins aspectes de les noves tecnologies són més apropiats per assolir les nostres finalitats i, més específicament, quins poden resultar més profitosos per a l'alumnat i per fomentar l'anomenada docència en xarxa. Els elements esmentats han sigut tractats al llarg de la carrera i suposen un conjunt de reptes que, en matèria de e-learning i/o aprenentatge online, el nou docent i pedagog ha de conèixer:
- La formació en línea s'ha de desenvolupar de manera explícita, planificada i sistemàtica: no consisteix en realitzar una formació perquè sí, sinó realitzar amb un propòsit i amb un plantejament i treball prèvi i perfectament dissenyat i implementat.
- Evolució de models tecnològics o centrats en el professorat com agent principal del procés d'E-A a un model molt més centrat en l'alumne com agent actiu i principal en el seu procés d'E-A.
- Constant re-definició de rols: cada vegada més - i amb la constant aparició de noves tecnologies i canvis en l'àmbit professionals - els rols professionals no es mantenen estables i, per tant, els docents i pedagogs s'han d'anar adaptant a les noves necessitats i actualitzar-se constantment. Això suposa adquirir noves funcions i incidir en nous departament.
- Necessitat de reorganitzar i reestructurar processos administratius així com de disseny i processos educatius: els mitjans d'ensenyament s'han d'anar reestructurant a mesura que les necessitats dels individus canvien i, en el cas de la docència en línea, el processos de reestructuració tant a nivell de disseny - de materials, recursos, etc - com d'implementació i avaluació es encara més necessari.
- Tenir el màxim coneixement de les tecnologies disponibles i quines són més apropiades a l'hora de realitzar la tasca docent: el docent/pedagog no pot estar sempre al corrent de totes les aplicacions i tecnologies que van sortint però si que pot comptar amb una sèrie d''eines que pot anar actualitzant i les pot anar adaptant segons les seves necessitats i las dels seus alumnes.
UOC:
La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) és una institució educativa creada l'any 1995 i que realitza la tasca docent completament en línea. El seu campus virtual compta amb més de 8.400 aules virtuals amb una cabuda de 60.000 estudiant. El seu plantejament de treball es troba sustenta per dos eixos principals: el primer consisteix en promoure que l'estudiant sigui part essencial i activa del seu propi procés d'ensenyament i aprenentatge i, per tant, que sigui ell mateix part activa de la elaboració del plantejament de treball impulsat per l'institució (a través de consulta activa, qüestionaris, etc) i, en aquest cas, el segon consisteix promoure aprenentatges per competències (EEES) que es defineix, concretament, en una: ús i aplicació de les TIC en el àmbit acadèmic i professional.
Aquests dos aspectes requereixen del Treball Col·laboratiu en Xarxa per funcionar correctament. En aquest cas, aquest es desglosa en diversos factors a tenir en compte:
- Espais virtuals compartits.
- Gestió de l'equip.
- Actituds
- Feedback o reflexió
- Interacció, participació i comunicació
- Naturalesa de la actitivitat proposada
- Interpretacions comportidesç
La UOC també compta amb un centre de recerca, innovació i formació respecte el e-learning. En concret, el seus àmbits de recerca són:: polítiques, organització i gestió del e-learning; processos d'ensenyament-aprenentatge en e-learning, tecnologies per a l'aprenentatge.
Tornant al tema de la docència en línea, la institució realitza des de l'inici una assignatura - Multimèdia i Comunicació - molt enfocada en aprendre a utilitzar les eines ofimàtiques tant en contextos de caire educatiu com laboral. Aquesta assignatura - ubicada en el segon semestre de tots els graus de la UOC- té com a aspectes essencials:
- Recursos d'aprenentatge en diferents formats i en obert
- Metodologia: projecte digital en equip
- Utilització d'eines col·laboratives
- Model d'avaluació: Avaluació Continua.
Incidència en la tasca del docent/formador
Qualsevol procés de docència on-line cal comptar amb 3 fases (abans d'iniciar el curs, durant el curs i després). En la primera s'elaborà el disseny del curs i, per tant, cal implicar a tots els docents i formadors en el seu disseny així el seu seguiment constant - independentment del rol o perfil professional -. I, al finalitzar, cal fer una avaluació conjunta de com ha anat els diferents cursos.
a) Planificació i organització prèvia de l'assignatura
- Procés de co-creació entre PRA i el consultor. Això requereix d'un treball en equip molt important, sense aquest no podem consider quelcom obtingut com una co-creació.
- Disseny de la guia d'aprenentatge: com a eina de planificació
- Disseny de l'aula i selecció d'eines i recursos en obert (multiplataformes: tant internes com per internet).
b) Desenvolupament de l'acció docent en línea
No hay comentarios:
Publicar un comentario