L'aparició
d'Internet va suposar un gran avenç en la distribució massiva i global de la informació, així com de comunicació i
interacció entre persones situades ens diferents espais geogràfics del planeta.
Als seus inicis, aquest es caracteritzava per disposar d’un format de lectura
que promovia una sensació de unidireccionalitat en els usuaris. Aquest format
va rebre, posteriorment, el nom de Web 1.0.
La Web 1.0 són tot aquell conjunt de pàgines web només
de lectura, és a dir, aquelles en que el usuari exerceix un rol passiu centrat
en la visualització de material que conté la pàgina i no es capaç d’interactuar
amb ella. Tot i que el seu impacte va ser
molt positiu – tenint en compte lo innovador que era en aquella època –, els
mitjans tecnològics i audiovisuals es caracteritzen per mantenir-se en constant
procés d’evolució i canvi i, en aquest cas concret, no va ser cap excepció.
Arran l’any 2001 – amb la aparició de la febre del
“.com” – el concepte que teníem d’Internet va canviar completament. L’aparició
de la Web 2.0, com a predecessora de la Web 1.0, va suposar un gir totalment
radical a la concepció que la societat tenia respecte Internet i els seu
possible ús. Tot això, i tenint en compte les meves experiències amb les noves tecnologies, crec que va suposar un gran impacte en tots els àmbits - laboral, d'oci, et - però, en especial, al àmbit de la comunicació i de l'educació.
En el següent vídeo – realitzat per Manuel Area Moreira de la Universitat de La Laguna –
explica molt clarament que és la Web 2.0 i allò que la caracteritza enfront la
seva predecessora.
En aquest vídeo se'ns exposa una sèrie de qüestions
molts interessants –tractats també durant la sessió magistral – i que va emfatitzant
a mesura que va realitzant el seu discurs. De tot aquest speech respecte la Web
2.0 vull remarcar dos aspectes:
1. L’explicació respecte l’evolució del ús d’Internet a les aules: en el minut 8:34, s’exposa l’evolució que ha sofert
l’ús d’Internet a les aules. Al començament les pàgines web eren un mitja del
professorat per integrar informació que l’alumnat – com a agent passiu – només
podia visualitzar i llegir. En canvi, l’aparició de la Web 2.0 a principis del
segle XXI va suposar un canvi radical i va convertir a les plataformes
multimèdia en: espais de distribució de material i de creació d’aquest, espais
de col·laboració entre individus, etc.
2. El concepte de E-learning 2.0: consisteix en utilitzar els recursos
per a que els estudiants puguin aprendre a través de la lectura, cerca de
informació i la escriptura – no només
com a text escrit sinó també entesa com a text audiovisual –. Aquests aspectes
s’han de sustentar en la utilització d’una metodologia de caire constructivista
que no només centri el focus en la transmissió d’informació sinó que aquests
aprenguin a través de activitats d’anàlisi, cerca i construir informació. I,
per últim, també es pot utilitzar com a mitja per fomentar i facilitar el
treball col·laboratiu entre els propis estudiants. Aquests aspectes es poden
realitzar a través de programes com: Wikis, Blogs, etc.
3. Els PLE (Espais d’Aprenentatge Personals): són sistemes que ajuden
als estudiants a gestionar i controlar el seu propi procés d’aprenentatge. Per
tant, aquestes plataformes han de donar suport a l’alumnat per: fixar els seus
propis objectius d’aprenentatge, gestionar el seu aprenentatge així com els
continguts i processos, comunicar-se assertivament amb els altres, etc. Per
poder permetre tot això, aquests espai han d’incloure i integrar tant
aprenentatges de caire formal com informal en un mateix experiència per tal de
poder connectar recursos i sistemes dintre d’un sistema espaial gestionat de
manera personal i, a més, caracteritzat per 3 aspectes: utilitzada com a font d’informació
per al alumne i el professor, capacitat de ser modificada i de promoure la
reflexió respecte el propi aprenentatge i, per últim, tenir en compte qui ha influït
en tot el procés d’allò après.
4. Requisits que ha
de tenir un professional de l’educació en ple segle XXI: al finalitzar el
vídeo se’ns presenta una sèrie de requisits que l’autor d’aquest considera
fonamentals per un professor – respecte la utilització adequada de les noves
tecnologies de la informació i el coneixement a les aules – i que són: ser
usuari/a habitual de la Web 2.0, realitzar un canvi de pensament pedagògic
orientat a la difusió global dels coneixements i d’aquests espais personal de
coneixements i, la que considero més important de totes, realitzar canvis en
les pràctiques didàctiques derivades d’aquest canvi de mentalitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario