lunes, 4 de noviembre de 2013

De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0


La referència als termes produïts per Bauman (2006) – societat líquida o sòlida –  volen donar una visió de l’actual societat i del ús de les noves tecnologies en aquesta. Per avançar cap al futur, les societats s’han d’adaptar a les noves situacions del context i vetllar constantment per les necessitats – a tots els nivells – d’aquells que les constitueixen. Referent a les noves tecnologies, el flux transformacional d’aquestes no han cessat en cap moment i, fins l’actualitat, han suposat una autèntica revolució en tots els àmbits i dimensions de la nostra vida.  D’aquests aspectes revolucionaris, el més interessant de tots té a veure amb un concepte molt estès durant aquests últims anys: la Web 2.0. A continuació explicaré els trets bàsics i els aspecte més interessants que ens ha ofert aquest mitja. 


1. Principals característiques de la Web 2.0

Abans de comentar les característiques pròpies de la Web 2.0 i la seva relació amb els 6 àmbits, cal remarcar què és la Web 2.0. Segons O’Reilly (2005) es tracta d’una plataforma de servei focalitzada en la participació activa, escalabilitat del cost-benefici, transformació constant i reorganització de dades i fonts i, més important, un software que aprofita d’intel·ligència col·lectiva en benefici de tothom. La Red – com també es coneguda la Web 2.0 – es caracteritza per 6 grans paràmetres que tenen amb múltiples aspectes i facetes de la informació (formació, distribució, comercialització, transferència,...). Aquests 6 paràmetres són:
  •  Web 2.0 com a biblioteca universal: la podem considerar com un immens espai d’emmagatzematge d’informació. El gran volum d’informació actual requereix d’una sèrie de mesures que puguin evitar situacions de sobresaturació i <<intoxicació>> informativa, ja que poden provocar situacions problemàtiques al conjunt dels ciutadans respecte allò que els envolta. No ens hem de quedar només amb l’obtenció bruta de la informació, sinó que s’ha de comprendre i donar-li un sentit i significat a aquesta. Un dels objectius principals d’aquest mecanisme consisteix en promoure i fomentar l’alfabetització del individu en relació a la cultura digital.
  • Web 2.0 com a connexió hipertextual: es pot entendre com un conjunt de peces de coneixements fragmentats que es troben connectats entre sí per formar quelcom més elaborat i complex. L’elaboració d’una wiki, un blog o una pàgina web es pot ser comparat a la realització d’un collage que ha de trobar-se perfectament cohesionat y tancat sobre sí mateix.
  • Web 2.0 com a mercat global: entès com un espai de venda de productes i serveis de caire digital. La informació ha passat a ser un actiu important de les noves economies i del anomenat capitalisme digital. Molts aspectes de caire econòmic es porten a terme a tracés d’aquesta xarxa i, per tant, es requereix que la gent encarregada de portar a terme aquests aspectes tingui un determinat nivell de competències instrumentals en aspectes de gestió de la informació.
  • Web 2.0 com a xarxes social: considerat com un espai d’interacció humana i de participació activa amb la resta de la comunitat. Facebook, Twitter, Flirck, etc; són alguns exemples de com la Web 2.0 pot ser utilitzada com una plataforma d’intercanvi d’informació de manera fàcil i directa. No només es poden utilitzar per fins d’oci, ja que aquestes també poden tenir utilitats professionals o, fins i tot, formatives i d’aprenentatge centrades.
  • Web 2.0 com a espai de comunicació multimèdia i audiovisual: pot constituir un escenari de d’expressió personal a través de les arts audiovisuals. El món audiovisual ha crescut exponencialment i ha donat lloc a la difusió generalitzada de tota mena de continguts (fotos, vídeos, presentacions,...) que han fet necessari pot a terme un procés d’alfabetització de la població per entre el rol que poden tenir tant com a consumidors d’aquesta informació com de creadors de la mateixa.
  • Web 2.0 com a entorns virtuals interactius: es pot tractar com un ecosistema artificial controlat per promoure els coneixements i experiències de les persones. El intent de promoure entorns virtuals – conglomerat de situacions de caire empíric amb aspecte de caire virtual – no són aspectes actuals i, en aquest cas, han donat lloc a moltes plataformes com Secondlife, Torque, etc. En aquestes plataformes no només podem crear avatar sinó que podem autorealitzar-nos de múltiples maneres i ens permeten millora la nostra competència digital.

2. Model teòric d'alfabetització digital

La comunicació a través de les noves tecnologies és molt diferent a la utilitzada mitjançant l’escriptura y lectura de materials en paper. L’alfabetització ha sigut una temàtica molt analitzada per molts autors – de tots els àmbits, no només del educatiu – i que han promogut la gran quantitat de literatura específica respecte aquesta temàtica. Actualment, cada vegada més s’està centrant els esforços en estudiar aspectes relacionats amb <<l’alfabetització digital>>  com específica Gutiérrez i que no consisteix en la simple utilització i saber fer del hardware i el software sinó la capacitat de comprendre i interpretar els nous codis i formes comunicatives de la cultura digital

Per tant, l’alfabetització digital ens ha de permetre tenir un domini instrumental dels mitjans digitals i adquirir algunes competències necessàries per utilitzar correctament aquests. En la imatge següent podem veure un línea de com podem elaborar un model d’alfabetització:




Un altres aspecte que s'ha de tenir molt en compte, a part de les dimensions o àmbits abans esmentats, són  les competències d'aprenentatge implicades en el procés d'alfabetització. En aquest cas, podem identificar 5 àmbits competencials:

  •   Instrumental: relatiu al domini tècnic de cada tecnologia i dels seus procediments lògics d’ús. Aquestes habilitats i coneixements pràctics han de permetre a l’usuari poder utilitzar adequadament tant el hardware com el software.
  •     Cognitiu: relativa a l’adquisició de coneixements y habilitats cognitives específiques que permeten buscar, seleccionar, analitzar, etc; una gran quantitat d’informació a la que es pot accedir a través de les noves tecnologies així com comunicar-se amb altres persones a través dels recursos digitals.
  •      Sociocomunicacional: desenvolupament d’un conjunt d’habilitats relacionades amb la creació de textos de naturalesa diversa, difondre’ls a través de diversos llenguatges i poder establir comunicacions fluïdes amb altres subjectes a través de les noves tecnologies.  A més, cal desenvolupar unes normes de comportament que impliquin una actitud social positiva.
  •     Axiològic:  relatiu a la presa de consciència de que les noves tecnologies de la informació y comunicació (TIC) no son asèptiques ni neutrals des del punt de vista social, sinó que incideixen significativament en el entorn cultural i polític de la nostra societat.
  •     Emocional: conjunt d’afectes, sentiments y pulsions emocionals provocades per l’experiència en entorns digitals.

3. Dret a l'alfabetització i condició necessària per al correcte desenvolupament social i democràtic.

A tall de síntesis, la alfabetització ha d’ajudar a les persones a construir-se la seva pròpia identitat digital com a ciutadans autònoms, cultes i democràtics. Aquest ha de ser considerat com un dels principals reptes – conjuntament amb la igualtat d’accés a la cultura –  a assolir a través de les polítiques instaurades per  les institucions educatives. Encara això, cal dir que aquest procés d’alfabetització no només es dóna en àmbits d’educació formal i, per tant, altres contextos també poden ser d’ajuda per motivar la millora de l’alfabetització digital dels individus. Cal dir que hi ha molts aspectes que s’interrelacionen i fan que la Web 2.0 sigui un tema molt més complex que el simple maneig del software o hardware i transcendeix a aspectes més de caire intel·lectual, social i ètic. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario