martes, 29 de octubre de 2013

Les aplicacions de les noves tecnologies avui: Codi QR i Realitat Augmentada (Conferencia de Josep Maria Silva del 25/10/13)

La constant aparició de noves tecnologies de la informació i el coneixement (TIC) ha promogut, des de principis del segle XX, una millor qualitativa del benestar de les persones en tots els àmbits de la seva vida (personal, laboral, social, etc). Un dels aspectes que ha impactat amb força durant aquest anys ha sigut l’aparició del codi QR, un codi de barres que conté informació que pot ser descodificada mitjançant un mòbil, tablet o PC amb càmera.

En la sessió magistral del 25/10/2013 ens ha vingut a donar una conferència en Josep Maria Silva, un gran entenedor d’aquest tema i que ha realitzat múltiples projecte que han inclòs aquesta aplicació com a eix central. En el seu blog personal ens ha mostrat diversos d’aquest projectes que ha portat a cap (50è aniversari Rierada de Rubí en AR) o que es troba en procés de portar-ho a la pràctica.

No crec necessari realitzar una descripció de tots els detalls explicats respecte el codi QR – considerant que els recursos del blog són bastant explicatius i fàcils d’entendre – però considero que és interessant analitzar una sèrie d’aspectes que m’han cridat l’atenció. Hi ha 2 aspectes que comentaré a continuació:



    1. Creació d'un codi QR i les seves múltiples utilitats a nivell educatiu i/o laboral.

Després de fer una petita introducció respecte el codi QR i els elements que l’integren, el professor Josep Maria Silva ens va incitar a realitzar el nostre propi codi QR amb les nostres dades personal a tall de vital card (VT). La pàgina que ens va destacar comptava amb diverses opcions (direcció URL, SMS, text, nº de telèfon i Vcard) i, en aquest cas, el grup classe vam decidir realitzar l’última opció a tall de prova. En el meu cas, el resultat d’aquest prova és el següent codi QR amb les meves dades:



La utilitat d’aquest mecanisme és il·limitat – en tant la teva imaginació t’ho permeti – i el pots trobar en qualsevol àmbit o context d’actuació: Oci, Hosteleria, Comerç, Administració Pública, etc. En el meu cas, m’interessa especialment els usos que pot tenir els codis QR en l’educació formal però, principalment, els beneficis que es poden extreure en contextos laborals i productius. A continuació exposaré els aspectes positius (molts són comuns en els dos casos) que considero que aquest poden aportar tant a l’educació formal com al àmbit laboral:

Educació Formal
  •  Realització de documents oficials on el codi QR pot redireccionar a la persona a una pàgina web on hi ha el projecte comentat, una llei, normativa, etc.
  •  Com eina a l’hora de realitzar extraescolar (reforç de lectura, mates, tecnologia, etc).
  • Creació de projectes educatius de qualsevol matèria. Poden utilitzar els codis per fer un seguiment del projecte o, fins i tot, realitzar una gimcana educativa per tot el centre.
  •  A l’hora de realitzar els àlbums de sortides, ja que poden penjar els vídeos a internet i crear un codi QR que permeti a pares i alumnes poder veure aquest des del smarthphone.
  •   Poden ser utilitzats en metodologies dinàmiques a l’aula (en qualsevol matèria), en festivitats del centre a tall de promoció, venda de Sant Jordi, etc.
  •  És totalment gratuïta i no suposa al centre cap despesa.

Àmbit Laboral

  •   Pot ser una eina de màrqueting molt potent, ja que pot arribar a molt més públic gràcies a la proliferació de smartphones.
  • La immediatesa i l’impacte de la informació és més forta que altres tipologies de distribució d’informació.
  • Permet emmagatzemar la informació obtinguda i accedir a ella en qualsevol moment.
  •  L’empresa pot rebre feedback més fàcilment i utilitzar aquest per millorar el producte o servei i, fins i tot, millorar la informació donada amb el codi QR.
  • És totalment gratuït i, per tant, molt econòmic per les empreses tant grans com petites (PIMES).


     2.  Aurasma, una aplicació per fer realitat la AR.

Aquesta aplicació per smarthphone, tablet (també disponible en IOS, Iphone o Ipad) o PC ens permet endinsar-nos dintre del món de la realitat augmentada d’una manera senzilla i divertida. No només podem veure AR, sinó que també la podem produir fàcilment i en pocs minuts. La seva versatilitat permet que Aurasma sigui utilitzat en qualsevol àmbit o context (educatiu, laboral, social, etc) i, segons la creativitat del usuari, pot crear autèntiques genialitats.

Aurasma té molts avantatges com:
  •  Qualsevol fotografia, imatge o objecte del món real pot actuat com un marcador de AR. Això permet augmentar qualsevol cosa sense necessitat d’imprimir cap marcador.
  •  Permet crear escenes de AR afegint capes virtuals d’imatge, vídeo, animacions o models 3D en poc temps i, fins i tot, ser capaç de compartir aquesta amb la resta de persones.
  •  Permet localitzar geogràficament les nostres aures, és a dir, en molts casos les aures només es poden veure en un lloc específic i encara ser públiques podem fer que només pugui ser visualitzat en aquell lloc i no en cap altre.
  • Permet utilitzar les anomenades “Super Aures” que són continguts creats per els propis desenvolupadors de Aurasma i que es poden veure públicament sense necessitat de seguir cap canal o usuari. Aquestes solen ser, la gran majoria de vegades, elements de pagament.
   A continuació he cregut adequat posar un vídeo (és en anglès) extret del Youtube sobre un institut d'Estats Units que ha utilitzat Aurasma com una eina pedagògica i educativa. 




4 comentarios:

  1. Hola Joel!

    Trobo molt encertada la separació que proposes dels beneficis segons si es refereixen a l'eduació formal o a l'àmbit laboral, així es pot veure molt més clarament.

    Salutacions.

    ResponderEliminar
  2. Per cert, m'agrada molt el títol del teu blog! Tac Attack és molt original i directe :D

    ResponderEliminar
  3. Moltes gràcies per les aportacions Espe. Estic intentant fer d'aquest blog un espai personal de reflexió i, d'aquí a finalitzar el curs, espero que sigui un veritable espai de difusió de l'importància de les TIC i de les TAC en el món educatiu i en la societat en general.

    ResponderEliminar