martes, 8 de octubre de 2013

Reflexió sobre l'ús dels mitjans tecnològics a nivell educatiu

Aquesta entrada té 3 objectius: oferir una valoració subjectiva respecte el projecte Bécquer en versión radiofónica, esmentar una experiència personal relacionades amb les TIC i, per últim, citar un projecte d'interès que utilitzi aquests mitjans. 

Abans de començar, considero adequat establir uns aclariment respecte classificació dels mitjans tecnològics segons la seva utilitat. Llavors, i com s'ha pogut veure en les sessions magistrals, aquests mitjans poden ser:

1.Reproductors: en cas de que els mitjans no s’adeqüin a la situació concreta o als destinataris adequats. 
2.Interactius o Sistema Interactiu: són mitjans que requereixen de  la interacció dels usuaris per funcionar adequadament
3.Transformadors: Mesura del canvi en el status quo de la societat. Intenta modificar perspectives no només en l'alumnat sinó també en el professorat i altres agents. 

Els contextos educatius es troben en ple procés de canvi, aquesta situació suposa un replantejament de certs models pedagògics respecte la tipologia de sessió realitzada en les aules dels nostres col·legis i instituts. La sessió magistral, tant utilitzada per la gran majoria del professorat, ha deixat pas a metodologies de treball molt més innovadores i centrades en fomentar aspectes com: el treball en equip, capacitat crítica i de reflexió, etc. La primera experiència que comentaré gira entorn un projecte radiofònic realitzat per un grup de 4rt d'ESO d'un institut de Matadepera (Barcelona) que té per objectiu aprendre les llegendes de Bécquer d'una manera més dinàmica, entretinguda i centrada en un aprenentatge cooperatiu.

 Llavors, i tenint en compte la classificació dels mitjans, considero que és un mitja transformador ja que permet representa un canvi en les metodologies pròpies del aula i, a més, desenvolupa altres competències que la purament tecnològica (comprensió lectora, capacitat comunicativa, etc). A més, el projecte ha suposat la utilització d’una gran quantitat de programes de software lliure que permet als alumnes enriquir la seva tasca encara molt més (Slideshare, Audacity i Blogger). La utilització d’aquesta metodologia suposa un repte per molts professors – per manca de competència digital – però es molt positiva per als alumnes, ja que es un sistema per motivar-los i permetre que s’impliquin més activament en les activitats.

Tothom tenim una experiència personal relacionada amb les TIC. Després d'explicar aquest projecte tant interessant, considero encertat fer una breu síntesis d'una experiència personal que vaig tenir amb aquests mitjans durant la realització del Pràcticum I.

La meva experiència més recent amb les TIC va ser la creació i gestió d'un blog per l'organització on vaig realitzar les pràctiques de 3er de Grau. La temàtica de l'eina era lliure i, encara tractar-se d'una eina amb molt de potencial, no va ser gaire profitosa per cap dels alumnes que la vam realitzar. El problema va venir donat per diversos factors:

- La manca de visió i missió de l’eina (en el context de l’organització).
-  Poca supervisió per part dels professionals respecte allò realitzat al blog.
-  Cap mena de feedback per intentar millorar l’eina i els continguts exposats.


Encara tractar-se d’una eina molt útil, considero que molts factors van donar com a conseqüència que no fos un mitja transformador, ja que simplement ens vam dedicar a omplir amb continguts inconnexos i sense cap mena de lògica ni sentit. En aquest sentit, les circumstàncies van fer que a tall personal fos impossible veure aquesta eina com un mitja transformador i molt més com una eina enriquidora.

Per últim, he escollit  citar un projecte molt interessant relacionat amb la utilització d'un blog com a recurs pedagògic. L'institut María Moliner de Coslada (Madrid) ha instaurat un sistema molt innovador centrat en l'utilització multidiscliplanar d'aquesta eina, és a dir, a part de tenir penjat els apunts i dades d'interès, aquesta eina serveix com a portal de comunicació entre professor i alumnes i, fins i tot entre alumnes, per tractar dubtes i qualsevol aspecte currícular que considerin rellevant. A més, el professorat aprofita per oferir als joves una oferta cultura que els permeti ampliar els seus coneixements. 

A continuació teniu el vídeo realitzat per Cámara Abierta 2.0 sobre aquest projecte educatiu.



2 comentarios:

  1. Penso que el fet que una eina sigui o no reproductora depèn de molts factors, alguns depenen de l'eina, altres del context, altres de la funció que se'l doni, etc. No obstant, ha hi un primer element que és determinant, les característiques de l'eina que el alguns casos és molt difícil de convertir en una eina transformadora. Penso que no era el cas del blog però potser sí podria ser-ho d'altres recursos més limitats.

    ResponderEliminar
  2. REvisa també la teva conceptualització de "reproductor" "interactiu" i "transformador"

    ResponderEliminar