Aquesta entrada té 3 objectius: oferir una valoració
subjectiva respecte el projecte Bécquer en versión radiofónica, esmentar
una experiència personal relacionades amb les TIC i, per últim, citar un projecte
d'interès que utilitzi aquests mitjans.
Abans de començar, considero adequat establir uns
aclariment respecte classificació dels mitjans tecnològics segons la seva
utilitat. Llavors, i com s'ha pogut veure en les sessions magistrals, aquests
mitjans poden ser:
1.Reproductors: en cas de que els mitjans no s’adeqüin a
la situació concreta o als destinataris adequats.
2.Interactius o Sistema Interactiu: són mitjans que
requereixen de la interacció dels usuaris per funcionar adequadament
3.Transformadors: Mesura del canvi en el status
quo de la societat. Intenta modificar perspectives no només en
l'alumnat sinó també en el professorat i altres agents.
Els contextos educatius es troben en ple procés de
canvi, aquesta situació suposa un replantejament de certs models pedagògics
respecte la tipologia de sessió realitzada en les aules dels nostres col·legis
i instituts. La sessió magistral, tant utilitzada per la gran majoria del
professorat, ha deixat pas a metodologies de treball molt més innovadores i
centrades en fomentar aspectes com: el treball en equip, capacitat crítica i de
reflexió, etc. La primera experiència que comentaré gira entorn un projecte
radiofònic realitzat per un grup de 4rt d'ESO d'un institut de Matadepera
(Barcelona) que té per objectiu aprendre les llegendes de Bécquer d'una manera
més dinàmica, entretinguda i centrada en un aprenentatge cooperatiu.
Llavors, i tenint en compte la classificació dels
mitjans, considero que és un mitja transformador ja que permet representa un
canvi en les metodologies pròpies del aula i, a més, desenvolupa altres
competències que la purament tecnològica (comprensió lectora, capacitat
comunicativa, etc). A més, el projecte ha suposat la utilització d’una
gran quantitat de programes de software lliure que permet als alumnes enriquir
la seva tasca encara molt més (Slideshare, Audacity i Blogger). La utilització
d’aquesta metodologia suposa un repte per molts professors – per manca de
competència digital – però es molt positiva per als alumnes, ja que es un
sistema per motivar-los i permetre que s’impliquin més activament en les
activitats.
Tothom tenim una experiència personal relacionada amb les
TIC. Després d'explicar
aquest projecte tant interessant, considero encertat fer una breu síntesis
d'una experiència personal que vaig tenir amb aquests mitjans durant la
realització del Pràcticum I.
La meva experiència més recent amb les TIC va
ser la creació i gestió d'un blog per l'organització on vaig realitzar les
pràctiques de 3er de Grau. La temàtica de l'eina era lliure i, encara
tractar-se d'una eina amb molt de potencial, no va ser gaire profitosa per cap
dels alumnes que la vam realitzar. El problema va venir donat
per diversos factors:
- La manca de visió i missió de l’eina (en
el context de l’organització).
- Poca supervisió per part dels
professionals respecte allò realitzat al blog.
- Cap mena de feedback per intentar millorar
l’eina i els continguts exposats.
Encara tractar-se d’una eina molt útil, considero que
molts factors van donar com a conseqüència que no fos un mitja transformador,
ja que simplement ens vam dedicar a omplir amb continguts inconnexos i sense
cap mena de lògica ni sentit. En aquest sentit, les circumstàncies van fer que
a tall personal fos impossible veure aquesta eina com un mitja transformador i
molt més com una eina enriquidora.
Per últim, he escollit citar un projecte molt interessant relacionat amb la utilització d'un blog com a recurs pedagògic. L'institut María Moliner de Coslada (Madrid) ha instaurat un sistema molt innovador centrat en l'utilització multidiscliplanar d'aquesta eina, és a dir, a part de tenir penjat els apunts i dades d'interès, aquesta eina serveix com a portal de comunicació entre professor i alumnes i, fins i tot entre alumnes, per tractar dubtes i qualsevol aspecte currícular que considerin rellevant. A més, el professorat aprofita per oferir als joves una oferta cultura que els permeti ampliar els seus coneixements.
A continuació teniu el vídeo realitzat per Cámara Abierta 2.0 sobre aquest projecte educatiu.
A continuació teniu el vídeo realitzat per Cámara Abierta 2.0 sobre aquest projecte educatiu.
Penso que el fet que una eina sigui o no reproductora depèn de molts factors, alguns depenen de l'eina, altres del context, altres de la funció que se'l doni, etc. No obstant, ha hi un primer element que és determinant, les característiques de l'eina que el alguns casos és molt difícil de convertir en una eina transformadora. Penso que no era el cas del blog però potser sí podria ser-ho d'altres recursos més limitats.
ResponderEliminarREvisa també la teva conceptualització de "reproductor" "interactiu" i "transformador"
ResponderEliminar