sábado, 19 de octubre de 2013

Moodle: entorn d'aprenentatge virtual


Al llarg de tot el nostre itinerari com estudiants universitaris, el Moodle ha acabat essent una eina d'importància cabdal en el nostre procés d'aprenentatge. El professorat ha utilitzat molt aquesta eina com un recurs pedagògic centrat en la gestió i intercanvi de material didàctic i, a més, com a plataforma de comunicació amb els alumnes. Nosaltres, com estudiants de 4rt de Pedagogia, necessitem tenir una bona base per utilitzar adequadament aquest tipus de plataformes i saber-les aplicar en diversos contextos segons les nostres necessitats. Llavors, i tenint en compte lo abans esmentat, en grup hem realitzat un apartat del Moodel centrat en Les Experiències i/o projectes educatius innovadors que integren les TIC en la seva proposta. A continuació faré una breu explicació sobre la plataforma Moodle i, al finalitzar, explicitaré quins considero que són els avantatges i inconvenients d'aquesta i faré una reflexió respecte allò que hem fet en grup.


El Moodle, classificat com una LMS (Learning Management System), és un software instal·lat en un servidor web que té com a principal finalitat la administració, distribució i control de les activitats de formació de caràcter no presencial o semi presencial (segons el cas concret de la formació) d'una institució o organització. Les principals funcions d'aquest sistema de gestió són: gestionar els usuaris de la plataforma així com els recursos y materials de la mateixa, administrar i controlar l'accés i seguiment dels participants i de les seus aprenentatge, realitzar avaluacions, etc. El sistema de gestió no permet la possibilitat de autoria, és a dir, crear els teus propis continguts i, per tant, es requereix d'un altre mitja per tal de crear els continguts els cursos (les LCMS o Learning Content Management System). Després d'aquesta breu síntesis sobre el Moodle i la seva tipologia, considero adequat citar els avantatges i inconvenients que a nivell personal considero que pot tenir aquest recurs.


Avantatges

-   Capacitat de fomentar, incrementar i millorar el treball cooperatiu entre els membres.
- Facilitat per incloure molts recursos diferents (vídeos, imatges, documents, etc).
- Augmenta la possibilitat de comunicació didàctica entre professor i alumne, així com entre alumnes. 
- Fomenta el "aprendre a aprendre" ja que ofereix la possibilitat de planificar tot el procés i reflexionar sobre el propi aprenentatge de cadascun. 

Inconvenients

- Algunes activitats poden ser molt monòtones i mecàniques. 
- Caigudes del servidor o la línea d’Internet poden ser obstacles per el seu bon funcionament.
- Pot ser una eina massa complicada per aquelles persones amb un baix nivell en competència digital.
- Dificultat per integrar altres sistemes al programa.


Per últim, faré una reflexió sobre que va fer el nostre grup al Moodle. Com he comentat al inici, el nostre grup ha realitzat el apartat centrat en els projecte i/o experiències innovadores amb les TIC. El que ha realitzat el nostre grup al Moodle ha sigut:

  • Realització d'un fòrum "Què és un projecte innovador": la finalitat d'aquest fòrum consisteix en veure que entenen els participants per "projecte innovador" i que puguin veure la diversitat d'opinions que hi ha. També vam creure adequat que poguessin citar un exemple d’algun projecte innovador, en cas de que coneguessin algun. 
  • Enllaç a una pàgina web amb projectes innovadors amb les TIC: durant la cerca d'informació, un membre del grup va trobar una pàgina molt interessant amb diversos projectes educatius innovadors que fan ús de les TIC.
  • PDF amb un projecte innovador amb les TIC en les aules de Ed. Infantil: després de cercar entre molts projectes, vam agafar aquest en particular ja que ens va semblar interessant i adequat per la temàtica que estem tractant.
  • Qüestionari: per veure l'opinió dels participants i veure si han entès el projecte i el seu objectiu. 
Per finalitzar, el nostre grup ha realitzat una rúbrica – conjunt de criteris i estàndards, generalment relacionats amb els objectius d’aprenentatge, que s’utilitzen per avaluar el nivell d’exercici del alumne en la matèria o, fins i tot, en tasques concretes – en relació a les activitats plantejades en el nostre apartat del Moodle.



 

No hay comentarios:

Publicar un comentario