Les TIC són una eina cada vegada més utilitzada en els contextos tant educatius com empresarials. La seva utilització pot venir donat per el context - com s'ha esmentat abans- o bé per els objectius i destinataris d'aquests mitjans. A continuació explicaré un cas d'un projecte centrat en la difusió de les TIC al context educatiu formal i faré, en la mesura del possible, un anàlisis i reflexió al respecte.
Com qualsevol projecte, aquest es troba marcat per una
sèrie de fases seqüènciades que han de permetre l'èxit del projecte i
l'assoliment adequat dels objectius esmentats anteriorment. Aquestes fases són:
1.
Detecció d'idees prèvies: conèixer les expectatives i interessos dels alumnes ens permet tenir una
base per establir el nivell d'aquests i, per tant, dissenyar els projecte -
objectius, continguts, metodologia,etc - segons aquests paràmetres.
2.
Pla i organització del treball: consisteix la part més d'organització i gestió del projecte. Els
encarregats de la seva realització ha de començar a planificar les tasques que cadascun
haurà de realitzar i, per tant, assignar una sèrie de funcions i
responsabilitats. Encara aquesta situació, els membres haurien de treballar
cooperativament per evitar errors i, més important, per mantenir un nivell de
treball òptim i adequat.
3.
Procediment de cerca d'informació: després de tenir clares les funcions cal començar la feina i, per tant,
cercar informació i elaborant poc a poc tot el projecte des dels inicis fins el
moment d'implementar-ho.
4. Avaluació: tot projecte, acció educativa
i/o formativa, etc; ha de comptar amb un procés d'avaluació que ens permeti
avalar si els objectius establerts s'han assolit o no (encara que l'assoliment
sigui positiu o negatiu). En aquest cas, aquest procés s'ha de donar durant tot
el projecte i ha de tenir en compte una sèrie d'aspectes: bona selecció dels
continguts, qualitat dels continguts, la participació, etc.
El projecte en qüestió - realitzat durant el viatge de
final de curs - pretén assolir una sèrie d'objectiu que no només tenen a veure
amb les noves tecnologies sinó amb altres aspectes més de caire organitzatiu i
de gestió, millora de la capacitat comunicativa i de treball en grup, control
de les emocions, resolució de conflictes, etc. A continuació exposaré els 3
objectius que m'han semblat més rellevants i faré un petit comentari:
1.
Treballar de forma cooperativa i
expressar-se a través d'altres mètodes (blog, web,...): considero fonamental
la capacitat de treball en grup a l'hora de realitzar qualsevol tipus de
projecte. Tots els joves tenen quelcom que aportar als treball i, en aquest
cas, s'han d'aprofitar el dinamisme de les TIC com un factor per motivar als
alumnes a treballar plegats i aportar tot allò que puguin a les activitats. A
més, el realitzar treballs en grup permet millorar la comunicació entre els
membres i evitar situacions d’intolerància o desigualtat. A més, el diàleg
entre els alumnes els pot permetre intercanviar informació d'una manera molt
més directe i, a la llarga, els ofereix conèixer noves perspectives i
punts de vista semblat o completament diferents als seus. Els blogs i webs
poden ser un mitja dinàmic i utilizar-se segons la necessitat: com a espai
d'intercanvi d'opinions respecte un tema determinat, com un recurs didàctica
per penjar les diverses activitats, com un diari grupal i/o individual respecte
l'experiència viscuda, etc.
2.
Utilització adequada dels mitjans
tecnològics i de software lliure: al final del projecte els alumnes han de
saber utilitzar adequadament els mitjans tecnològics disponibles durant el viatge
i, per sobre de tot, els programes de software lliure proposats a l'hora de
realitzar les activitats. Volen potenciar la competència tecnològics dels alumnes
i promoure l'ús del software lliure com quelcom positiu i enriquidor per ells
(google docs, Prezi,...).
3.
Identificar els principals elements d'un
entorn natural/físic o social: el viatge de final de curs ve determinat
per la realització d'una sèrie d'activitats al aire lliure (camp, muntanya,
ciutat,...) i això suposa interrelacionar aquestes activitats externes amb la utilització
adequada de les TIC. Presentacions de Prezi, blogs informatius, treballs amb el
google docs, etc; qualsevol d'aquestes eines han de estar relacionat amb la
temàtica i els elements que composen el viatge.
Llavors, els alumnes han d'adquirir una sèrie de
competències al llarg de la realització del projecte. La quantitat de
competències delimitades dins d'aquet projectes és molt gran i, per tant, he
considerat citar algunes a tall d'exemple:
- Competència en aprendre a aprendre.
- Competència de autonomia i iniciativa personal.
- Competència de comunicació lingüística.
Tots aquests aspectes requereixen que l'alumne sigui
consecuent amb el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. Amb la finalitat de
que aquest procés sigui viable, cal tenir molt present el rol que el
professorat ha d'exercir. Independentment del nivell de competència digital del
professorat - encara considerar-se un aspecte essencial en el context educatiu
actual -, aquests han ser capaços de guiar i acompanyar al alumnat durant la
consecució de tot el procés. El seu rol és de facilitador, és a dir, el
professor només actua com a suport i, en tot cas, deixa als alumnes siguin els
protagonistes del seu propi procés d'aprenentatge. Això suposa un gran nivell
de coordinació i observació de part del professorat que, en cas de donar-se situacions
determinades hauria de intervindré i reconduir el procés per permetre que el procés
no fos perjudicat.
Com a punt i final d'aquesta reflexió, crec que és
molt important integrar les TIC als projectes realitzats tant als contextos
educatius com en altres àmbits d'actuació. Ens trobem en plena era de la informació
i el coneixement i les noves tecnologies han suposat, en gran mesura, un canvi
de perspectiva a l'hora de realitzar qualsevol acció educativa o formació.
Aquests mitjans tecnològics aniran avançant constantment i nosaltres - els
professionals de la formació - ens haurem d'adaptar a aquests canvis i
actualitzar-nos constantment per no acabar antiquats.
Com queda clar a partir de la teva reflexió, un ús innovador de la tecnologia va molt més llum que simplement fer servir la tecnologia, requeriex de repensar tots els elements didàctics, rols, etc. Bons anàlisis en general en les teves aportacions.
ResponderEliminar