La transmissió d’informació
és el principal model utilitzat en els cursos presencials o virtuals
actualment. L’aparició dels espais virtuals pot fer pensar en una millora d’aquesta
situació però es tot el contrari, ja que aquest espais s’han caracteritzat per mantenir-se
estàtics i enfocats a la simple distribució de dades i res més. Molts experts en l’àmbit de l’educació
han qüestionat la memorització com a únic mètode d’aprenentatge però cap a
proposat un sistema per millorar aquesta situació. L’aparició de noves
necessitats educatives – no només tecnològiques ni del ciberespai – han provocat la necessitat d’establir un canvi
en el paradigma educatiu actual i anar cap a un sistema centrat en la
participació activa del alumnat en la co-creació d’espais on siguin ells
mateixos qui puguin gestionar, conjuntament amb el professor, el seu propi
procés d’ensenyament-aprenentatge.
El
text fa especial èmfasi en 3 aspectes claus:
- La pedagogia de la transmissió
Les crítiques ha
aquests mètode no són poques i, la gran
majoria, es troben focalitzades en la unidireccionalitat de la transmissió de
la informació. Aquesta incapacitat del emissor per atorgar feedback és un dels
aspecte que s’ha de millor d’aquest mètode i ha d’impulsar l’aparició de noves metodologies
centrades en la l’autogestió dels coneixements i en una millora comunicativa
centrada en la bidireccionalitat. Tota aquesta problemàtica recau la concepció
que la majoria d’escoles tenen de l’educació i, per sobre de tot, en els
coneixements que imparteixen. Aquests es troben totalment desactualitzats
respecte al context actual, és a dir, moltes escoles segueixen impartint
matèries focalitzades en satisfer unes necessitats – pròpies de la societat
industrial – que ja no existeixen o que han anat evolucionat. El model de
masses, com l’anomenen els múltiples autors del text, va donar lloc a finals
del segle XX a noves perspectives centrades en una educació on el eix central
era l’alumne. En la taula següent podeu veure les diferències entre els dos
sistemes:
Un aspecte molt interessant que comenta Aubert (2008) és la necessitat d’establir una comunicació fluïda entre els experts i aquells que no ho són, ja que aquests últims poden aportar una visió molt més directa i fidedigna de la realitat social i cultural i, per tant, ser d’ajuda als experts per delimitar les necessitats educatives que es requereixen actualment en el sí d’una societat en constant canvi.
- El model <<feed-feed>>
La retroalimentació
és un dels aspectes més importants de tot el procés educatiu. Els estudiants
requereixen d’un retorn de tot allò que fan i, en aquest cas, el professorat s’ha
d’encarregar d’aquesta tasca i proporcionar als alumnes aquesta via de
comunicació per millorar el procés d’ensenyament i, fins i tot, aspecte de
caire actitudinal i de clima a l’aula. Encara aquesta concepció – estrictament
personal –, moltes vegades el feedback només s’articula des d’un punt de vista
centrat en la transmissió resultats o el rendiment sense cap mena de proposta
de millora per part del professorat. En el context actual, ha aparegut un nou
model anomenat <<feed-feed>> en el que els participants del procés
comunicatiu s’alimenten comunicacionalment i informativament entre tots. Per
tant, aquest últim no és un procés de reforç sinó de construcció i una connexió
entre tots els alumnes/participants on tots ells tenen el mateix nivell o
estatus independentment dels enunciats que puguin realitzar.
Els nous mitjans
tecnològic – sobretot la pàgina web – han promogut que la situació abans
esmentada sigui possible i que, per tant, tots els individus puguin ser
emissors de continguts i membres actius en la construcció d’un aprenentatge
cooperatiu. Abans de continuar, cal aclarir que els mitjans de comunicació no
es poden considerar com una eina de <<feed-feed>> pel simple fet
que el missatge que transmeten és unidireccional i tancat.
- Participació i interactivitat
Considerar la participació
– en el àmbit de les noves tecnologies – com una simple acció de compartir fotos,
arxius, etc; és totalment erroni. Aquesta requereix d’un elevat grau de
connexió, compromís, col·laboració i solidaritat entre els membres d’una
comunitat i, en aquest cas, Dussel (2010) específica que hi ha dos tipus de
participació: aquella que es guiada per el interès o la es fonamenta en l’afectivitat
i l’amistat. La societat ha d’anar enfocada a un model de interacció <<tots-tots>>,
és a dir, utilitzar les TAC per millorar la qualitat de la informació i, a més,
deixar enrere el rol de consumidor passiu i prendre un més actiu centrat en la
creació de coneixement propi.
Seguint en aquesta
línea, la creació de nou coneixement requereix d’una interacció directa i constant amb les noves tecnologies. El
concepte d’interacció implica molts aspectes:
- Intervenció per part del usuari en el contingut.
- Transformació del espectador en actor
- Diàleg individualitzat amb els serveis connectats.
- Accions recíproques en mode dialògic amb els usuaris o en temps reals amb els aparells.
I, a més, cal dir
que es troba delimitada per una sèrie de principis que són:
- La participació-intervenció: no només consisteix en realitzar respostes de caire monosíl·lab sinó interferir adequadament, intervenir en el flux d’informació i, fins i tot, modificar-lo.
- Bidireccionalitat-hibridació: qualsevol procés comunicatiu requereix d’un emissor i un receptor i, en aquest cas, requereix d’una conjunció d’aquest dos per ser adequada.
- Permutabilitat-potencialitat: les noves tecnologies es caracteritzen per no ser estètiques i per trobar-se en constant canvi. Tot això permet realitzar múltiples associacions i produir una gran varietat de significats.
Abans de realitzar
les conclusions – més un petit comentari respecte les impressions que m’ha
aportat aquesta lectura – comentaré un dels aspectes que més interessants m’han
semblat, el del silenci virtual. Aquest
concepte és, segons Burbules y Callister, la representació de tots aquells
punts de vista silenciats i, per tant, de totes aquelles persones que no
compten amb cap mena de representació a la Red. Allò quelcom interessant és com
les nostre vivències educatives poden ser un impacte en la manera com
posteriorment ens relacionem en les xarxes i, més específicament, a l’hora de
realitzar qualsevol acció de caire formatiu o educatiu. Gonçalves (2003) va
realitzat un estudi que tenia com a grup diana a alumnes espanyols i brasilers
entre 30-30 i, al final d’aquest estudi, va veure la situació que he comentat
anteriorment centrada en les dificultats dels participants per interactuar.
Per últim, a tall
de conclusió, cal promoure una simbiosi entre els nous ecosistemes comunicatius
i la cultura escolar i, a més, aprofitar tots els aspectes de la primera per
afavorir la millorar de la qualitat de la nostra educació. Els dos contextos
són molt diferents i, per tant, això té
conseqüències negatives en relació al intent d’unir ambdós amb l’objectiu últim
abans esmentat. Actualment, la pedagogia transmissible no és una opció viable –
encara estar per tot arreu i ser utilitzada encara a les nostres aules i fora d’elles
– i cal, entre molts altres aspectes, centrar els nostres esforços en anar introduint
la pedagogia de la interacció en la que l’aprenentatge es realitza de manera
cooperativa, comunicativa i centrada en
les vivències del segle XXI.
A tall personal,
crec que aquest text m’ha confirmat molts conceptes i idees que s’han anat
tractat durant la carrera i que són d’interès cabdal com a professional de l’educació
en el segle de les noves tecnologies. Un dels aspecte que m’ha semblat més
interessant, encara el poc aprofundiment que ha fet l’autor, ha sigut respecte
el silenci virtual com un tipus de desigualtat en la que s’ha de fer incidència.
POtser el problema es que moltes vegades fins i tot tecnologies més interactives es continuen fent servir des de la pedagogia més tradicional.
ResponderEliminar