Els mitjans audiovisuals – des de principis del segle XX
fins l’actualitat – han sofert molts canvis al llarg de temps. Al fer una retrospectiva,
els 3 principals mitjans que se’ns poden ocórrer són: televisió, internet i
ràdio. Aquest han sigut els mitjans més importants apareguts fins al moment i,
encara el decaiguda d’alguns per sobre dels altres, han sigut claus per millora
dos aspectes:
1. La difusió de la
informació en el context nacional i internacional.
2. La comunicació entre
individus, equips de treball, etc; que es troben en diferents punts geogràfics.
Aquest
dos aspectes, i molts altres, són conseqüències positives i, per tant,
beneficis que obtenim de la utilització de les noves tecnologies tant en contextos
formals com informals. La crítica – tractada durant la sessió magistral – d’aquets
mitjans ve donat per el seu ús i, en aquest cas, per la manca d’aprofitament d’aquests
per millors aplicacions. Les noves tecnologies s’han vist simplificades a ser
béns de consum i, encara la tendència a modificar aquesta situació, la
televisió i altres mitjans del mateix tipus són considerats com recursos d’entreteniment
o d’oci. L’objectiu que els pedagogs ens hem de plantejar és promoure un consum responsable i, a més,
anar més enllà i fer una pedagogia més centrada en la participació activa de
tots els membres a través d’una interacció directa amb les noves tecnologies i,
molt important, posant l’èmfasi en una comunicació bidireccional dels
individus.
En
el vídeo següent s’expliquen molts dels aspecte que he comentat i d’altres molt
interessants:
Un
aspecte que m’agradaria comentar és el d’autonomia crítica de (Masterman,
1992). Aquest autor ens remarcar l’important tasca que té el professorat a l’hora
de desenvolupar i millorar l’autoestima del seus alumnes i, a més, promoure la
seva maduresa crítica per a què siguin capaços d'aplicar judicis crítics en
situacions i documents que es puguin trobar al llarg de la seva vida. Amb
la finalitat de veure si aquests objectius s’han assolit, cal realitzar una avaluació
diferida per comprovar que aquests alumnes tenen un bon nivell d’autoestima i
que són capaços de fer judicis crítics de manera correcta.
Per últim, abans d'explicar breument l'experiència
radiofònica tinguda gràcies a la col·laboració de la professora Noemí
Santiveri, crec adequat especificar dos de les activitat que es podrien
realitzar per fomentar les noves tecnologies d'una manera adequada i coherent.
1.
Utilitzar el programa
Aurasma per realitzar una gimcana matemàtica respecte els temes ja tractats a
classe que serveix als alumnes per repassar els continguts donats fins al
moment.
2. Promoure l'utilització del Prezi com una eina per
elaborar projectes audiovisuals centrats en la integració d'imatges, vídeos i
sons al llarg de tot aquest.
Un
aspecte que m’agradaria comentar és el d’autonomia crítica de (Masterman,
1992). Aquest autor ens remarcar l’important tasca que té el professorat a l’hora
de desenvolupar i millorar l’autoestima del seus alumnes i, a més, promoure la
seva maduresa crítica per a què siguin capaços d'aplicar judicis crítics en
situacions i documents que es puguin trobar al llarg de la seva vida.
Experiència Radiofònica:
l'ús de la ràdio a les aules i fora d'elles
Després de la sessió magistral a l’aula, el grup
classe hem realitzar una mini sessió centrada en veure la capacitat de la ràdio
com a eina pedagògica. La professora Noemí Santiveri ha sigut l’encarregada de
portar a terme aquesta sessió y, a nivell personal, crec que ha sigut molt
interessant, entretinguda i he après moltes coses i molt rellevants. Ens ha
explicat els aspectes més tècnics del ús d’una caixa de ràdio com les entrades
i sortides de so, el tipus de micròfons que ens podem trobar (fix, per wi-fi o de corbata), etc. Aquest dos últims, al
contrari que el primer, requereixen d’una antena receptora ja que l’altre va
directament connectat a la caixa i, a més, tenen un cost molt més elevat que el
primer (una diferència d’uns 100 euros, més o menys).
A més del comentat, ens ha explicitat la gran utilitat
del programa Audacity a l’hora de realitzar qualsevol projecte de ràdio, ja que
cal considerar que diversos ministeris promouen ajudes per aquells centres que
l’utilitzen i, per tant, pot ser positiu fer ús d’aquest.
Per finalitzar, el grup hem elaborat un guió per fer
una simulació de programa de ràdio on han parlat 5 dels meus companys i que ha
tractat de la festa major de l’autònoma realitzada ahir mateix per tot el
campus universitari.
No hay comentarios:
Publicar un comentario