viernes, 8 de noviembre de 2013

Tipologia de Noves Tecnologies i Primera Experiència amb la Ràdio

Qualsevol programa realitzat per la televisió, sales de debat online a través d’Internet, escoltar el teu programa favorit de ràdio; tots aquests casos tenen un aspectes en comú: la utilització de recursos audiovisuals com a mitja de transferència i recepció d’informació. En la sessió d’avui, s’ha realitzar un debat arran les diferents tipologies de recursos tecnològics i, encara més important, el usos que fa la societat d’aquests.

Els mitjans audiovisuals – des de principis del segle XX fins l’actualitat – han sofert molts canvis al llarg de temps. Al fer una retrospectiva, els 3 principals mitjans que se’ns poden ocórrer són: televisió, internet i ràdio. Aquest han sigut els mitjans més importants apareguts fins al moment i, encara el decaiguda d’alguns per sobre dels altres, han sigut claus per millora dos aspectes:

1. La difusió de la informació en el context nacional i internacional.
2. La comunicació entre individus, equips de treball, etc; que es troben en diferents punts geogràfics.

Aquest dos aspectes, i molts altres, són conseqüències positives i, per tant, beneficis que obtenim de la utilització de les noves tecnologies tant en contextos formals com informals. La crítica – tractada durant la sessió magistral – d’aquets mitjans ve donat per el seu ús i, en aquest cas, per la manca d’aprofitament d’aquests per millors aplicacions. Les noves tecnologies s’han vist simplificades a ser béns de consum i, encara la tendència a modificar aquesta situació, la televisió i altres mitjans del mateix tipus són considerats com recursos d’entreteniment o d’oci. L’objectiu que els pedagogs ens hem de plantejar  és promoure un consum responsable i, a més, anar més enllà i fer una pedagogia més centrada en la participació activa de tots els membres a través d’una interacció directa amb les noves tecnologies i, molt important, posant l’èmfasi en una comunicació bidireccional dels individus.


En el vídeo següent s’expliquen molts dels aspecte que he comentat i d’altres molt interessants:





Un aspecte que m’agradaria comentar és el d’autonomia crítica de (Masterman, 1992). Aquest autor ens remarcar l’important tasca que té el professorat a l’hora de desenvolupar i millorar l’autoestima del seus alumnes i, a més, promoure la seva maduresa crítica per a què siguin capaços d'aplicar judicis crítics en situacions i documents que es puguin trobar al llarg de la seva vida. Amb la finalitat de veure si aquests objectius s’han assolit, cal realitzar una avaluació diferida per comprovar que aquests alumnes tenen un bon nivell d’autoestima i que són capaços de fer judicis crítics de manera correcta.

Per últim, abans d'explicar breument l'experiència radiofònica tinguda gràcies a la col·laboració de la professora Noemí Santiveri, crec adequat especificar dos de les activitat que es podrien realitzar per fomentar les noves tecnologies d'una manera adequada i coherent.

1.     Utilitzar el programa Aurasma per realitzar una gimcana matemàtica respecte els temes ja tractats a classe que serveix als alumnes per repassar els continguts donats fins al moment.
2.     Promoure l'utilització del Prezi com una eina per elaborar projectes audiovisuals centrats en la integració d'imatges, vídeos i sons al llarg de tot aquest.

Un aspecte que m’agradaria comentar és el d’autonomia crítica de (Masterman, 1992). Aquest autor ens remarcar l’important tasca que té el professorat a l’hora de desenvolupar i millorar l’autoestima del seus alumnes i, a més, promoure la seva maduresa crítica per a què siguin capaços d'aplicar judicis crítics en situacions i documents que es puguin trobar al llarg de la seva vida.

Experiència Radiofònica: l'ús de la ràdio a les aules i fora d'elles

Després de la sessió magistral a l’aula, el grup classe hem realitzar una mini sessió centrada en veure la capacitat de la ràdio com a eina pedagògica. La professora Noemí Santiveri ha sigut l’encarregada de portar a terme aquesta sessió y, a nivell personal, crec que ha sigut molt interessant, entretinguda i he après moltes coses i molt rellevants. Ens ha explicat els aspectes més tècnics del ús d’una caixa de ràdio com les entrades i sortides de so, el tipus de micròfons que ens podem trobar (fix, per wi-fi  o de corbata), etc. Aquest dos últims, al contrari que el primer, requereixen d’una antena receptora ja que l’altre va directament connectat a la caixa i, a més, tenen un cost molt més elevat que el primer (una diferència d’uns 100 euros, més o menys).

A més del comentat, ens ha explicitat la gran utilitat del programa Audacity a l’hora de realitzar qualsevol projecte de ràdio, ja que cal considerar que diversos ministeris promouen ajudes per aquells centres que l’utilitzen i, per tant, pot ser positiu fer ús d’aquest.




Per finalitzar, el grup hem elaborat un guió per fer una simulació de programa de ràdio on han parlat 5 dels meus companys i que ha tractat de la festa major de l’autònoma realitzada ahir mateix per tot el campus universitari. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario