domingo, 1 de diciembre de 2013

Anàlisi d'una eina multimèdia: Scratch.

En aquesta entrada realitzaré un anàlisi d’un programa multimèdia utilitzat durant la sessió magistral del dia 29/11/2013. A continuació he realitzar una petita fitxa tècnica amb alguns aspectes bàsics del programa així com els aspectes que el delimiten. 

Crec essencial – després d’haver realitzar aquesta fitxa amb els aspectes més essencial i bàsics –  començar a tractar els aspectes més de caire pedagògic i educatiu. Aquesta eina pot tenir múltiples usos a nivell educatiu però, principalment, solen anar enfocats a la construcció de coneixement – acadèmics, socials, personals, etc –, millorar la motivació dels alumnes, fomentar el treball en equip, incentivar que l’alumne prengui un rol més actiu en el seu procés d’ensenyament, etc.

En aquest cas, el programa no ofereix activitats predeterminades sinó que ha de ser el propi educador o alumne qui crea les seves pròpies activitats segons els objectius que s’hagi plantejat. Per tant, la tipologia d’ensenyament que s’apropa més a aquesta concepció és, sense cap mena de dubte, la d’indagació-investigació ja que tant l’alumne com el professor van aprenent a mesura que van experimentant – per tant a través de l’experiència – i aprofundint en l’eina. En canvi, la tipologia d’aprenentatge pot variar segons quins dels agents ha motivat l’ús d’aquesta, és a dir, aquesta pot ser utilitzada per els alumnes amb la finalitat d’aprendre com fer còmics o historietes divertides – un aprenentatge autònom clarament – o promoguda per el professorat cap als alumnes per a què puguin aprendre aspectes integrats en el currículum – aprenentatge guiat amb una clara intenció transmissible –.


Donat que no hi ha activitats preestablertes, el ús d’aquesta eina es troba marcada per una gran flexibilitat i versatilitat que el alumne o professor pot aprofitar per, en la mesura del possible, fer seva aquesta i utilitzar-la de la millora manera possible per, al final, assolir els objectius i metes que s’ha marcat. 

Per mostrar els principals aspectes de la navegació per aquesta eina, aquí teniu un vídeo tutorial on s’expliquen els aspectes bàsics per utilitzar el programa.


-       
Altres característiques del programa són:
  •   Entorn col·laboratiu d’aprenentatge mitjançant el qual es pot compartir projectes, scripts i personatges en la web.
  •  Mètode de treball senzill caracteritzat per la unió de blocs, els qual cadascun d’ells realitza un tasca concreta (moviment, sons, control, etc).
  • El programa es pot ser utilitzat directament a la web o descarregat a l’ordinador.

Els avantatges del programa – que el diferencien d’altres semblants – són:
  • Programa gratuït de software lliure.
  • Perfecte per ensenyar i aprendre a programar
  • Disponible per diversos sistemes operatius: Windows, Mac i Linux.
  • Permet compartir els projectes a través d’Internet i, fins i tot, poder descarregar-ho al ordinador.
  • Disponible en múltiples llengües.
  • Llenguatge informàtic i de programació molt simple i fàcil d’utilitzar.

En canvi, els problemes que presenta són:
  • S’executa a través d’un plugin Java, que generalment no es troba instal·lat en la majoria de navegadors.
  • Algunes de les seves funcions no responen amb la rapidesa necessària.
  • En exercicis amb una gran quantitat d’escenaris i música el arxiu resultats és molt  gran (a nivell de megas).

Per finalitzar aquesta, considero essencial realitzar una síntesi valorativa respecte l'eina així com dels aspectes més destacats de la mateixa. El primer consisteix en la gran versatilitat que ofereix l'eina per treballar aspectes tant del currículum o, fins i tot, quelcom fora d'aquest. És una eina dinàmica i entretinguda que permet als docents introduir als més petits - i no tant petits - en el món de les noves tecnologies i alhora promoure aprenentatges significatius per aquests. El segon aspecte consisteix en la facilitat d'ús d'aquest mitja que el fa una eina molt adequada per utilitzar-la tant per aspectes purament d'oci com per realitzar, per exemple, una dinàmica d'aula respecte les parts d'un compte. Encara això, i com a tercer i últim punt, cal esmentar que també té punts negatius referent als aspectes més tècnics d'ús i, principalment, relacionats amb els problemes esmentats anteriorment que produeixen que moltes vegades el treball realitzat pugui no ser l'òptim o l'esperat.

1 comentario:

  1. L'anàlisi feta la trobo bona però al final a la síntesi crec que no has respectat tot el que havies dit abans...i fas una síntesi destacant simplement que és fàcil i divertida. La síntesi ha de incloure ho que se havia dit abans... REvisa'l

    ResponderEliminar