miércoles, 22 de enero de 2014

Las Nuevas Tecnologías en la Enseñanza

Després de llegar aquest estudi – basat en l’enfocament socio-cultural de l’educació i de les TIC – he sigut capaç de reflexionar respecte com els mitjans tecnològics (l’ordinador, principalment) van influir en la meva vida durant l’etapa primària i, tenint en compte el text, quines interaccions a nivell cognitiu es van produir a través d’aquests materials.

Un dels aspectes important, més enllà de la part més contextual centrada en la diversitat de perspectives i/o conceptualitzacions – tècnico-empíric, simbòlic-interpretatiu o curricular (Area, 1991) – consisteix en el fet de contextualitzar aquests mitjans, és a dir, tenir en compte en quins escenaris s’utilitzen aquests mitjans ja que, en gran mesura, segons aquests podem determinar com s’empraran aquestes eines tecnològiques.




Tot i això, a banda d'aquest aspecte, en l'article en qüestió també s'incideix en que "el valor pedagògic dels mitjans brota tant del medi en sí com del context en el que s'empra" (A. Bosco, 2002), la qual cosa emfatitza en el contingut treballat sobre els tipus d'interacció. D'aquesta manera, veiem com es tracta d'un anàlisi amb molta relació amb els continguts tractats sobre el diàleg electrònic que promouen les noves tecnologies, tal i com s'evidencia en el següent esquema:

El perquè de la teoria sociocultural:


Crec que un dels aspectes fonamentals d’aquesta lectura és la conscienciació respecte la importància de realitzar investigació en l’àmbit de les noves tecnologies, ja que aquestes es troben un constant procés d’evolució que, per tant, pot arribar a plantejar noves necessitats a les que pugui donar resposta.


Llavors, podem concebre que la teoria sociocultural actuaria com a fonament de l’acció tecnològica en entorns educatius i, de manera específica, ens dóna ajuda i suport per entendre tant les eines tecnològiques com les característiques pròpies del medi sociocultural on s’utilitzen (p. ex segons el col·lectiu en el que ens trobem, les seves necessitats específiques,...).En aquest cas, aquest estudi també ens aporta un gran fonament teòric respecte el camp de les noves tecnologies i, a més, ens permet reflexionar quines habilitats ens pot aportar cada eina amb l’objectiu d’escollir la més adequada en cada situació en concret (p. Exemple reconeixement o comprensió com s’exposa en l’article o, com en el nostre cas, a l’hora d’analitzar un determinat recurs multimèdia).


Per últim, i fent referència a la meva experiència personal, crec rellevant comentar el paper dels ordinadors així com el impacte d’aquests en els procés d’ensenyament i aprenentatge. L’ordinador pot ser una eina molt útil a l’hora d’intentar disminuir la càrrega del formador o, fins i tot, promovent que els alumnes realitzin treball en grup. A més, els ordinadors permeten augmentar la motivació dels alumnes i aprendre continguts a través de mitjans més enllà del simple llibres de text però, tenint en compte això, també hem de tenir en compte altres conseqüències com que delega les discussions en un segon pla. Per aquest motiu és tant important que els docents comptin amb una adequada formació al respecte, per així anar més enllà del seu ús limitat a "activitats d'assaig-error". Aquí també podem observar la gran influència del programa que triem però tenint en compte el context on s'aplicarà respecte a les seves possibilitats i limitacions, com ens exposa l'autora en aquesta lectura.



No hay comentarios:

Publicar un comentario