Després
de llegar aquest estudi – basat en l’enfocament socio-cultural de l’educació i
de les TIC – he sigut capaç de reflexionar respecte com els mitjans tecnològics
(l’ordinador, principalment) van influir en la meva vida durant l’etapa
primària i, tenint en compte el text, quines interaccions a nivell cognitiu es
van produir a través d’aquests materials.
Un dels
aspectes important, més enllà de la part més contextual centrada en la
diversitat de perspectives i/o conceptualitzacions – tècnico-empíric, simbòlic-interpretatiu
o curricular (Area, 1991) – consisteix en el fet de contextualitzar
aquests mitjans, és a dir, tenir en compte en quins escenaris s’utilitzen
aquests mitjans ja que, en gran mesura, segons aquests podem determinar com
s’empraran aquestes eines tecnològiques.
Tot i això, a banda d'aquest aspecte, en l'article en qüestió també s'incideix en que "el valor pedagògic dels mitjans brota tant del medi en sí com del context en el que s'empra" (A. Bosco, 2002), la qual cosa emfatitza en el contingut treballat sobre els tipus d'interacció. D'aquesta manera, veiem com es tracta d'un anàlisi amb molta relació amb els continguts tractats sobre el diàleg electrònic que promouen les noves tecnologies, tal i com s'evidencia en el següent esquema:
El perquè de la teoria sociocultural:
Crec que un dels aspectes
fonamentals d’aquesta lectura és la conscienciació respecte la importància de
realitzar investigació en l’àmbit de les noves tecnologies, ja que aquestes es
troben un constant procés d’evolució que, per tant, pot arribar a plantejar
noves necessitats a les que pugui donar resposta.
Llavors,
podem concebre que la teoria sociocultural actuaria com a fonament de l’acció
tecnològica en entorns educatius i, de manera específica, ens dóna ajuda i suport
per entendre tant les eines tecnològiques com les característiques pròpies del
medi sociocultural on s’utilitzen (p. ex segons el col·lectiu en el que ens
trobem, les seves necessitats específiques,...).En aquest cas, aquest estudi també ens aporta un gran fonament teòric respecte
el camp de les noves tecnologies i, a més, ens permet reflexionar quines
habilitats ens pot aportar cada eina amb l’objectiu d’escollir la més adequada
en cada situació en concret (p. Exemple reconeixement o comprensió com s’exposa
en l’article o, com en el nostre cas, a l’hora d’analitzar un determinat recurs
multimèdia).
Per
últim, i fent referència a la meva experiència personal, crec rellevant
comentar el paper dels ordinadors així com el impacte d’aquests en els procés d’ensenyament
i aprenentatge. L’ordinador pot ser una eina molt útil a l’hora d’intentar
disminuir la càrrega del formador o, fins i tot, promovent que els alumnes
realitzin treball en grup. A més, els ordinadors permeten augmentar la
motivació dels alumnes i aprendre continguts a través de mitjans més enllà del
simple llibres de text però, tenint en compte això, també hem de tenir en
compte altres conseqüències com que delega les discussions en un segon pla. Per
aquest motiu és tant important que els docents comptin amb una adequada
formació al respecte, per així anar més enllà del seu ús limitat a "activitats
d'assaig-error". Aquí també podem observar la gran influència del
programa que triem però tenint en compte el context on s'aplicarà respecte a
les seves possibilitats i limitacions, com ens exposa l'autora en aquesta
lectura.
No hay comentarios:
Publicar un comentario