L’afirmació
realitzada per (Sancho, 2008: 20) ens mostra la importància de tenir en compte
els elements que integren l’acció educativa i, més concretament, aquells que
tenen a veure amb les noves tecnologies. És molt difícil realitzar el trànsit
de TIC a TAC i, com podem veure en la cita, es requereix d’un anàlisi acurat de
molts aspectes com: el sistema de treball dels docents, la por de canviar el
seu exercici professional, ansietat pel fet de trobar-se en judici les seves
competències, etc. Tot i considerar que aquests mitjans tecnològics suposen una
millora generalitzada de la pràctica docent, hem de tenir en compte que
aquestes eines i/o mitjans s’estableixen en un context determinat i, per tant,
s’ha de realitzar un anàlisi acurat no només dels mitjans sinó també del medi
concret on s’utilitzen com especifica Alejandra Bosco (2002) en el seu
article Las Nuevas Tecnologias en la Enseñanza:
"El valor pedagògic dels mitjans brota tant del medi en sí com
del context en el que s'empra" (A. Bosco, 2002).
Llavors, i continuant amb aquesta dicotomia entre
mitjans i entorn, el mateix article – i molt relacionat amb aquesta cita de
Sancho – ens especifica la necessitat d’anar cap a un model sociocultural
de l’educació, la qual es caracteritza per fonamentar les accions de caire
didàctico-tecnològic a través dels entorns educatius per, com a finalitat
última, donar suport i ajuda als professional de l’educació per entendre
aquestes eines així com les característiques pròpies del medi i com poden
afectar a aquest. Això, segons la meva perspectiva requereix d’una formació
basada en competències i, en concret, amb l’objectiu de promoure que tots
aquells professionals – els quals no disposen de les competències necessàries
per utilitzar correctament aquestes eines i, molt menys, ensenyar als seus
alumnes a utilitzar-les de manera coherent i correcte – puguin aprendre
el màxim i, per tant, sortir d’aquest abisme generacional a nivell tecnològic
que hi ha entre professorat i alumnes en matèria de noves tecnologies.
Llavors, tot i considerar que les dificultats establertes per l’autor del article, considero essencial que els professionals de l’educació siguin agents de canvi i innovació i, tenint en compte això, siguin capaços de veure en les TIC – com el conjunt d’eines, programes, aplicacions, etc – un conjunt d’oportunitat per millorar la seva tasca docent i proporcionar, amb tota certesa, una educació de qualitat als alumnes que, en aquest cas, ha de ser el fi últim de l’educació i la principal fita del que ens trobem en el món educatiu (més enllà de transformar les TIC en TAC).
Pregunta 2
Una dels mitjans d’ensenyament que hem
utilitzat a classe i que, a nivell personal, he utilitzat a les pràctiques de
Pedagogia d’aquest anys és l’Scratch. Sense entrar en massa detalls
respecte què és Scratch només comentar que és una eina on-line que permet a
nens i nenes – encara que no té un públic determinat – jugar i crear les seves
pròpies creacions i història amb un software senzill dissenyat per fer aquesta
experiència lo més dinàmica i enriquidora possible. Concretant, el meu comentari
anirà a esbrinar si aquesta eina és interactiva i, en aquest cas, per quins
motius ho és.
El primer element que fa aquesta eina interactiva consisteix en que el programa no t'ofereix activitats predeterminades, és a dir, ha de ser el propi professional de l'educació i/o alumant que ha de crear les seves pròpies activitats segons l'objectiu que vulguin assolir mitjançant aquesta. El fet de que sigui interactiva consisteix en que, en gran mesura, parteix d'una concepció de l'ensenyament centrada en que els alumnes - així com el professorat - puguin anar experimentat amb aquesta eina i, per tant, vagin aprenent a utilitzar-la i aprofundiment en els possible usos didàctics o, fins i tot, d'oci que poden derivar de les seves utilitzacions.
El primer element que fa aquesta eina interactiva consisteix en que el programa no t'ofereix activitats predeterminades, és a dir, ha de ser el propi professional de l'educació i/o alumant que ha de crear les seves pròpies activitats segons l'objectiu que vulguin assolir mitjançant aquesta. El fet de que sigui interactiva consisteix en que, en gran mesura, parteix d'una concepció de l'ensenyament centrada en que els alumnes - així com el professorat - puguin anar experimentat amb aquesta eina i, per tant, vagin aprenent a utilitzar-la i aprofundiment en els possible usos didàctics o, fins i tot, d'oci que poden derivar de les seves utilitzacions.
El segon aspecte té a veure amb la
capacitat de compartir el material a través d’Internet però, en aquest cas,
això pot comportar avantatges i inconvenients. És una eina interactiva pel que
fa la capacitat de treball directament amb ella i anar aprenent a través de la “interacció”
amb ella però, com a punt oposat, crec que el sistema d’intercanvi d’informació
no és l’adequat o, al menys a nivell personal, el més idoni per fomentar una
xarxa de coneixements entre els alumnes. El fet de penjar aquests materials a
Youtube, Twitter, etc; no suposa cap intercanvi real i, tenint en compte tot el
que s’ha comentat a classe, crec que no s’han d’incorporar aquests mitjans a
les aules i fusionar-les amb l’objectiu de no perdre un aspecte tant important
com és la comunicació i interacció entre les persones com especifica (A. Bosco, 2008) en el seu article De la supuesta relació entre tecnologia e
innovación educativa ¿Cuándo las TIC mejoran la educación?
El tercer, i últim punt, consisteix en la capacitat
creativa i innovadora que sorgeix de la realització d’aquesta eina. El seu ús
és clarament interactiu però podem veure com segons cada persona aquesta pot
ser utilitzada d’una manera diferent i única. Aquesta flexibilitat i
versatilitat en la seva utilització la fa una eina capaç d’anar més enllà de la
simple interacció i promoure una transformació en els esquemes tant dels
alumnes com del professorat. Per tant, puc conclouré que és un eina interactiva
però com especifica (A. Bosco, 2008) l’ús d’aquests
mitjans depèn en gran mesura del context i de la professionalitat de cada
docent que, en molts casos, pot donar lloc a que una eina transformadora no ho
sigui o, fins i tot, tot el contrari.
Joel, considero que fas unes reflexions i argumentacions molt interessants i que demostren una lectura previa de totes les lectures de classe, relacionant diferents informacions i sent crític en les teves respostes.
ResponderEliminarDesprés de fer una lectura he vist que consideres l'Scratch com una eina que no permet un feedback, jo considero que si que ho permet perquè al poder compartir-ho amb altres usuaris o per Youtube, etc permet rebre comentaris d'altres persones interessades en el material.
ResponderEliminarTambé estic d'acord a la flexibilitat i la creativitat que permet en la creació de videojocs, o videos.