viernes, 17 de enero de 2014

Llibres de text i professionalitat docent

Una de les principals dificultats a l'hora de plantejar qualsevol realització docent i/o formativa consisteix en valorar la qualitat de l'educació i, més concretament, en aquest article es comenta l'importància d'analitzar els materials didàctics (els llibres específicament) com a eina de suport i ajuda a l'exposició magistral.

Llavors, un dels aspectes essencials - que el text destaca en diverses ocasions - consisteix en la necessitat de promoure la capacitació a l'hora de prendre decisions tant en l'elaboració com en la selecció dels continguts més adients d'aquests materials, ja que tenen les competències per poder realitzar aquesta tasca. La professionalitat d'aquests es veu reflectida en aquestes tasques - entre molts d'altres - però hem de tenir en compte que hi ha diversos tipus de i que s'han de tenir en compte:

  • Professionalitat restringida: centrada en la competència a l'aula i en el nen.
  • Professionalitat amplia: inclou, a més, la consideració de la tasca dins del context de l'escola, la comunitat i la societat (L. Stenhouse, 1984).

A més, i intentat aportar una perspectiva d'altres assignatures del grau, crec interessant especificar que podem considerar com a "Professional". El veritable professional és aquella persona capaç de gestionar situacions complexes més enllà d'allò preescrit, saber combinar recursos tant personal com de l'entorn on realitza el seu exercici, integrar en les situacions aquells recursos personals, aprendre de l'experiència - així com del aprendre a aprendre - i, per últim, tenir un cert compromís amb la tasca i els altres agents. 
  •  Clares diferències segons el professorat en aspectes com: implicació, experiència, estil docent, vocació, nivell de coneixement, etc.
  •  Gran diversitat de contextos socials i econòmics que, en molts casos, fa difícil la tasca docent (a nivell de recursos a nivell personal, econòmics, funcionals, etc).
  •   Reticència de molts professionals a millorar la seva actuació docent, ja que això comporta trobar-se en el centre de les mirades respecte com realitza la seva tasca i, en cas de ser negatiu, hauria de millorar-la. 


Algunes de les problemàtiques que podem detectar són: "Per tant. com esmenta l'autora al final del article, "Los materiales curriculares que se utilizan pueden dificultar la colaboración profesional si sus propuestas son demasiado cerradas, y hacer innecesario que los equipos docentes, ciclos o departamentos se reúnan para llegar a acuerdos" (López Hernández, 2007)

A partir d'aquest comentari final, podem remarcar que aquests suports tenen com una doble vessant tant positiva com negativa segons el grau de professionalitat dels docents i, encara més important, de les competències de que disposen  - com els hem esmentat a classe: competència digital, tecnològica, etc -  o haurien de disposar per realitzar correctament la seva tasca i promoure que els mitjans utilitzats siguin transformadors i no reproductors. Tenint en compte això, l'autora especifica que la utilització dels llibres en paper encara segueix sent un dels principals suports en el procés d'ensenyament-aprenentatge i, encara la incorporació dels portàtils i/o tablets a l'aula, aquests encara segueixen sent recursos pocs utilitzats o utilitzats de manera molt específica per por a diverses situacions que poden generar aquests mitjans en els alumnes (distracció, manca d'atenció, etc).



Amb aquest motiu, i tenint en compte la importància del procés d'ensenyament-aprenentatge, crec fonamental promoure una sèrie d'actuacions i/o estratègies per promoure i millorar les competències del professorat evitant, en gran mesura, que realitzi un tipus d'ensenyament de caràcter trasmissiu i que pugui innovar i actualitzar-se amb la finalitat de millorar el seu exercici ja que aquesta repercutirà en els ensenyaments que rebin els alumnes. A més, tal i com es veu a l'article, el docent també haurà de ser responsable de delimitar el nivell d'autonomia dels alumnes respecte el seu procés d'aprenentatge. 

Per finalitzar, considero que aquest article ens dóna molts aspectes per reflexionar respecte les TIC a l'aula i, a més, la necessitat d'aprofitar les noves tecnologies com un suport essencial en els context educatius actuals. A més, especifica la necessitat de que el professorat pugui desenvolupar i millorar la seva competència digital i utilitzar aquests mitjans al llarg dels seu exercici professional.

Tot i això, i com a conclusió. considero essencial utilitzar aquestes eines de manera adequada i coherent segons cada situació i promoure en els docents l'utilització d'eines tractades al llarg de l'assignatura com: les tablets o els llibres digital per poder generar una transformació de les TIC a les TAC i, a la vegada, poden servir per presentar-los de forma més atractiva a l'alumnat i incidir així en la seva motivació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario